به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از سؤالات این مجموعه مدون، ناظر به شرایط خاص سیاسی کشور در سالهای 77 تا 82 است که مسائل مختلف داخلی و خارجی را شامل میشود. سؤالاتی صریح و غالباً منتقدانه از شیوه عملکرد نهادهای مختلف سیاسی کشور اعم از قوای سهگانه، مجلس خبرگان، شورای نگهبان و...، تهاجم فرهنگی، جمود و تحجر، محدوده آزادی و جمهوریّت، مباحثی درباره وضعیت مطبوعات، عدالت اجتماعی و رسیدگی به داراییهای دولتمردان، اولویتهای سیاسی و فرهنگی برای دانشگاه و دانشجو، وضعیت پیشرفت علمی کشور، دلایل عدم مذاکره مستقیم با آمریکا و... .
ناشر معتقد است: جدای از دردِدلها و تقاضای نصیحت و رهنمود در زمینههای مختلف، یکی از خواندنیترین بخشهای این مجموعه مربوط به پرسشهای دانشجویان از زندگی خصوصی و علایق علمی، هنری و رفتاری معظّمٌله و مواضع و نظرات شخصی ایشان درباره برخی مسائل سیاسی و فرهنگی است.
«پرسش و پاسخ» را از دو زاویه مهم میتوان مورد تأمل قرار داد: نخست گونهشناسی سؤالات و دغدغههای جوانان دانشجو در زمینههای مختلف و دوم، از زاویهی پاسخهای رهبر فرزانهی انقلاب؛ چه از حیث بار معرفتی، چه از حیث آشنایی با مواضع رهبر انقلاب درباره مسائل ریز اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، چه از نظر شیوه پاسخ دادن و حسن سلوک ایشان و چه از لحاظ رعایت اخلاق و عدالت.
علیرضا مختارپور در مقدمهای مجمل بر کتاب «پرسش و پاسخ»، سبک پاسخگویی رهبر انقلاب به پرسشهای دانشجویان را مرور و برخی از ویژگیهای بارز این پرسش و پاسخها و فضای حاکم بر این محافل را برشمرده که از آن جمله است: رعایت اخلاق اسلامی و حریم اشخاص (در پرسشهای مربوط به اشخاص و گروهها)، تأکید بر حمایت از قوای سهگانه و تحلیل دلایل این حمایت، به رسمیت شناختن تفکیک قوا و عدم مداخله در امور هر قوّه، مسئولیت یکسان افراد، مسئولان و گروهها در برابر قانون، ارائه تحلیلهای منصفانه دربارهی مسائل کشور به دور از بزرگنمایی و سیاهنمایی، به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه در مسائل سیاسی اجتماعی، عدم نگرانی از صراحت و رکگویی جوانان در ابراز عقیده، استفاده از عنصر نشاط و مزاح، و آزادی احساس امنیت در طرح پرسشهای متنوع سیاسی-اجتماعی و فرهنگی، حتی از زندگی شخصی و مبارزات مقام معظّم رهبری.
6060
نظر شما